Nizzan matkaopas 2018 - omalla autolla Rivieralla




Ruuhka-aikana Nizzan leveällä rantakadullakin on tungosta. Kansainväliseen tapaan Nizzan ja Helsingin liikenteessä on paljon samanlaista, mutta jotkut asiat toimivat olennaisesti eri tavalla. Yksi niistä on liikennekuri.

LIIKENNEVALOT
Ranskalaiset autoilijat kunnioittavat liikennevaloja kuten muutkin eurooppalaiset. Mutta aivan toisin kuin Suomessa ja Italiassa, Rivieralla yhdeksän jalankulkijaa kymmenestä kävelee päin punaista - jos liikennettä ei ole tai jos autojen väliin mahtuu. Pohjoismaiseen järjestykseen tottuneelle tuntuu täysin harkitsemattomalta ja vaaralliselta, kun äiti lapsineen kiirehtii kadun yli päin punaista juuri ennen lähestyvää autoa.
Suomalaiseen liikennekuriin tottuneen autoilijan on hyvä olla tietoinen jalankulkijoiden törmäilystä Rivieralla.

Varoituksen sana myös Nizzan pyöräilijöistä: kävelykatu, jalkakäytävät, punainen liikennevalo ja yksisuuntainen katu eivät ole täällä mikään este vauhdikkaalle pyöräilijälle. Autoilijan kannalta pyöräilijä on arvaamaton liikkuja.

Matkaoppaita netissä julkaiseva sukututkija Tuomas Salste kirjoittaa ranskalaisesta liikenteestä näin:

"Liikenne Ranskassa on kaoottisempaa kuin meillä. Väliin tuntuu, että autoilijat ovat keksineet aivan omia sääntöjään, kuten että isompi ajakoon pienemmän päälle. Kaupungit ovat varsin ahtaita. Ranskassa kannattaa suosia mieluummin pientä kuin suurta autoa. Etelässä vaikkapa Rivieralla on hurjasti liikennettä ja ahdasta. Siellä näyttääkin siltä kuin joka toinen auto olisi lommoilla."

risteys Nizzassa (6K) PARKKEERAUSTA TALON TAPAAN.   Tässä kuvassa ainut auto joka on liikkeellä on keskellä oleva Audi. Muut ovat parkissa. Nizzan poliisi on laskenut, että päiväaikaan kaupungin kaduilla on liikkeellä 5000 autoa etsimässä paikkaa pysäköidä. Kaupunki on kehitellyt erilaisia toimia, keppiä ja porkkanaa, tilanteen purkamiseksi. Esimerkiksi: valtaosa keskustan parkkihalleista tarjoaa ensimmäisen tunnin ilmaiseksi. Jos se riittää, parkkeeraus ei maksa mitään, kannattaa siis ajaa parkkihalliin eikä jättää autoa vaikkapa suojatielle.

  • Nizzan parkkihallit - ilmainen tunti
  • Nizzan parkkihallit - kartta
  • Parkkikartta- Nizza (eng)


  • Suomalainen Ranskassa toimiva Habisol jakaa nettisivuillaan paljon hyödyllistä tietoa elämisestä ja olemisesta Rivieralla. Liikenneturvallisuudesta Habisol kertoo esimerkiksi tällaista:

    "Turvavyön käyttö on pakollista sekä etu- että takapenkillä. Turvavyötön yli 13-vuotias maksaa sakkonsa itse. Kuljettaja on vastuussa alle 13-vuotiaiden kiinnittämisestä. Alle 10-vuotiaiden tulee matkustaa istuimessa, joka on sopeutettu matkustajan painon ja pituuden mukaisesti."

     rekisteriote ja avain (6K) AUTON AVAIN JA PAPERIT
    Asiantuntijat Ranskassa ja Suomessa sanovat, että auto tulee pitää lukittuna ja ikkunat kiinni aina kun siitä poistuu, myös omalla kotipihalla. Lukitsematon auto on helppo saalis. Englantilainen tilasto puolestaan kertoo, että joka viidennessä varastetussa autossa oli avaimet ! Tämä voi mutkistaa pahastikin korvauksia.

    Avaimia ja auton papereita ei kannata jättää autoon mihinkään paikkaan, hansikaslokerosta puhumattakaan. Ammattivaras tarkistaa nopeasti onko esim. auton alla pientä magneettirasiaa, jossa vara-avainta säilytetään. Auton viralliset paperit helpottavat aivan turhaan rikollisten työtä autonne jälkihoidossa.

    Monet nizzalaiset lukitsevat autonsa ovet heti liikkeelle lähdettäessä ja säätävät ikkunat vain vähän auki. Monta kertaa on tapahtunut, että ohiajava motoristi sieppaa etu- tai takaistuimelle jätetyn laukun tai tavaran.

    Suomen poliisin ohje:"Älä koskaan säilytä autossa näkösällä varkaita houkuttelevaa omaisuutta. Auto ei muutenkaan ole turvallinen paikka omaisuuden säilyttämiseen".

    Tutkimuksen mukaan oma talli on 20 kertaa turvallisempi auton säilytyspaikka kuin oma piha. Katu on viisikymmentä kertaa omaa tallia turvattomampi. Kaduillakin on tietysti eronsa; kannattaa valita mahdollisimman hyvinvalaistu alue. Vartioitu parkkihalli tai parkkialue on aina hyvä valinta.

  • Blogi pysäköinnistä (eng)


  • autovaras (6K) Luvattoman liikkeellelähdön hankaloittamiseksi on hyvä kääntää parkkeeratun auton pyörät poikittain ja vetää käsijarru päälle. Näin auton hinaus vaikeutuu. Vain hieman hintavampia keinoja ovat Suomen poliisinkin suosittelemat elektroniset ajonestolaitteet, ratti- ja vaihdelukot ja varashälytin.

    Moni auto on varastettu tilanteessa, jossa ajopeli on jätetty käyntiin kun omistaja on poistunut vain hetkeksi sen luota. Näin voi käydä helpostikin bensiiniasemilla, kioskeilla ja tavaratalojen parkkialueilla. Paikan julkisuus kätkee odottelevan varkaan, jolle muutama sekunti riittää.

    kaiverruksia lasissa (6K) Tatouage - gravage on toimenpide, jolla auton kaikkiin ikkunoihin kaiverretaan lähtemättömästi kahdeksan numeroa, lasia heikentämättä. Samalla kaikki asiaan liittyvä tieto ajetaan tietokoneille viralliseen käyttöön. Vakuutusyhtiöiden ja Interpolin suosimana ajatuksena on, että ikkunoiden vaihtaminen ei innosta varkaita. Auton pitkän sarjanumeron kahdeksan viimeistä numeroa paljastavat aina, mistä ja kenen autosta on kysymys. Kaiverrus on nopea toimenpide eikä maksa Ranskassa paljon.

    Ranskassa saadaan takaisin alle puolet varastetuista autoista.

    Tässä vielä tietoa Ranskan autovarkauksista vuonna 2016, niistä suurin osa oli elektronisia. Luvut ovat varkauksia per 10.000 autoa.

    1. Range Rover Evoque 196/10.000
    2. Smart Fortwo 162/10.000
    3. BMW X6 159/10.000
    4. Range Rover/Range Rover Sport 156/10.000
    5. Renault Twingo 115/10.000



    takaisin ylös

  • ja tällainen on sää 7+7 vrk (fr)